Praktijkdiploma Boekhouden (PDB)

Vooropleiding

Om deel te kunnen nemen aan het vernieuwde programma Praktijkdiploma Boekhouden (PDB) is geen specifieke vooropleiding vereist. Onafhankelijk van de vooropleiding is iedereen toelaatbaar tot de examens.

Wij adviseren u dringend om eerst de opleidingen Basiskennis Boekhouden (BKB) en Basiskennis Calculatie (BKC) af te ronden voordat u aan het vernieuwde programma PDB begint.

Duur

De duur van de opleiding is afhankelijk van uw vooropleiding, eventuele vrijstellingen en combinatie van vakken. De normale duur van de opleiding is 1 jaar per module. Meer informatie over vrijstellingen kunt u vinden op Associatie. Het nieuwe PDB programma is aangepast aan de eisen van deze tijd. De Nederlandse Associatie voor Praktijkexamens heeft met name voor reeds studerende kandidaten een overgangssituatie gecreëerd.

Let op: Kandidaten zonder boekhoudkundige voorkennis zullen moeite met slagen hebben voor PDB, als zij niet in het verleden BKB en BKC hebben afgerond.

PDB nieuwe stijl

De opleiding bestaat uit drie modules:

• Module Bedrijfsadministratie niveau 4
  • Module Kostencalculatie niveau 4
  • Module Financiering niveau 4

Module Bedrijfsadministratie niveau 4

Met het certificaat Bedrijfsadministratie niveau 4 bent u in staat berekeningen te maken ten behoeve van de financiële administratie van een handels- of dienstverlenende onderneming. U kunt overzichten samenstellen zoals een grootboekrekening of een kolommenbalans. Daarnaast beschikt u over de kennis van de belangrijkste theorie en begrippen. Een flinke stap in de richting van het zelfstandig kunnen voeren van een boekhouding.

Module Kostencalculatie niveau 4

Hoe staat het bedrijfsresultaat ervoor? Wat is de kostprijs en hoe verhoudt zich dit tot de verkoopprijs? Met het Associatiecertificaat Kostprijscalculatie niveau 4 op zak, geeft u moeiteloos antwoord op deze vraag. U weet hoe u kostprijs- en verkoopprijsberekeningen maakt en hoe u het resultaat van productie en verkoop berekent. U hebt inzicht in resultaten en presentatiemethoden. Door de focus op het toepassen van de theorie, kunt u direct de geleerde materie in de praktijk brengen. Met het diploma Kostencalculatie niveau 4 kan de (toekomstig) financieel-administrateur zelfstandig deze taken uitvoeren.

Module Financiering niveau 4

Met Financiering niveau 4 hebt u de belangrijkste theorie paraat met betrekking tot financiering. Denk bijvoorbeeld aan de termen agio, aandelen en verschillende ondernemingsvormen. U kunt berekeningen maken ten behoeve van de periodeafsluiting en kengetallen berekenen. Door de focus op theorie kunt u in de praktijk altijd op uw kennis terugvallen en met vertrouwen solliciteren op uw favoriete baan.

Examen

Het online examen Financiering niveau 4 bestaat uit open vragen en duurt 105 minuten. Het online examen Kostencalculatie niveau 4 bestaat uit open en gesloten vragen en duurt 90 minuten. Het online examen Bedrijfsadministratie niveau 4 bestaat uit open en gesloten vragen en duurt 120 minuten. Na afronding van deze opleiding (PDB) is de opleiding Moderne Bedrijfsadministratie (MBA) een goede vervolgopleiding